Bula from FIJI!! - Reisverslag uit Rakiraki, Fiji van Rebecca - WaarBenJij.nu Bula from FIJI!! - Reisverslag uit Rakiraki, Fiji van Rebecca - WaarBenJij.nu

Bula from FIJI!!

Door: Rebecca

Blijf op de hoogte en volg Rebecca

20 September 2007 | Fiji, Rakiraki

BULA (hallo!!)

Vanuit Sydney dus naar Fiji gevlogen en wel naar de stad Nadi. Ik zat in een groot vliegtuig en voor het eerst bovenin gezeten (wat toch wel een luxe was!).
Na 3 uurtjes vliegen was het tijd om eruit te gaan en de hitte en de locals die voor ons aan het zingen waren, te begroeten.
Als een gek naar de wc en aansluiten in de rij voor de douane.
Nieuwe stempel in mijn paspoort, bagage ophalen en weeeer in de rij voor de bagagescan, heel fijn :doubt:
Uiteindelijk Fijiaanse Dollars uit de muur gehaald en zat ik in een taxi naar mijn hotel. Wat een indrukken alweer!!
Vroeg mijn bedje in en de volgende morgen begon mijn FEEJEEEXPERIENCE avontuur.

We maakten kennis met de groep (zo'n 20 backpackers) en gaan op weg naar de markt in Nadi.
Door onze tourguide, Henry, is verteld dat we een sarong moeten kopen (die hebben we nodig voor het bezoeken van de dorpjes) en sandalen (voor de wateractiviteiten, lekker charming, NOT haha!!).
Zo gezegd, zo gedaan.
Na wat rond gestruind te hebben in deze vieze stad, aangesproken te zijn door wel 20 locals en de boodschappen hebben ingeladen zijn we op weg naar een strand aan de "Coral coast".
Gelukkig is er airco in de bus, want bij elke stap die ik buiten zet, guts het zweet van mijn voorhoofd....pfff wat is het hier subtropisch warm!!
Aangekomen bij het strand een bbq en een duik in de zee (wat niet echt verfrissend is, het water is zo'n 25 graden).
Daarna is het tijd om een local village te bezoeken.
We krijgen in het huis van "the thief" (soort burgemeester die 5 dorpen onder zijn toezicht heeft) tekst en uitleg over de kava ceremony voor dag 3, de ritulen in een dorp, de geschiedenis van Fiji (dat ze kanibalen waren!!) enz.
Een leuk weetje dat mij nog bij gebleven is dat alle deuren hier een boven en een onderstuk hebben.
Het bovenstuk is altijd op slot. De mensen in het dorp begroeten elkaar op een bepaalde manier en dan wordt de deur open gedaan, het is veilig.
Is er nou een indringer, dan wordt het bovenstuk uiteraard niet open gedaan en moet die persoon gebukt naar binnen gaan....waar the big mama des huizes hem staat op te wachten met een bijl :badgrin:!!!

Daarna is het tijd om mijn ogen uit te kijken in het dorp. Het is echt een ontwikkelingsland, je ziet de armoede gewoon.
Maar wat zijn de mensen vriendelijk!!! Iedereen roept "BULA", willen weten waar je vandaan komt en wensen je allemaal Gods zegen toe!
In de bus even "bijkomen" want ik vind het toch wel een schock hoor!
Bij het land Fiji heb je toch eigenlijk alleen maar een foto in je hoofd van witte stranden, blauwe zee, coctails en donkere mensen met hun gitaartje in hun hand en een bloem in hun haar (of is dit mijn vooroordeel??).
Al met al is het land zelf dus absoluut niet welvarend en is er heel wat armoede.
Onze laatste activiteit van de dag is sandboarding vanaf de duinen.
Ik moet het eerst even aankijken maar uiteindelijk gaat deze bange schijterd toch met bodyboard met een rot gang de duin af!!
Ook weer gedaan, maar niet voor herhaling vatbaar ;-)
We komen s'avonds aan in het Mango Bay resort. Ik heb geluk en het met nog 5 andere meiden een kamer voor onszelf (zonder stapelbedden!).
De volgende morgen vroeg uit de veren, een koude douche en we zijn op weg naar de Namosi Highlands.
Daar kan je kiezen om een wandeling te doen van 3 uur (wat mij afgeraden is door Demels ;-)) dus ik blijf lekker in de boot zitten.
We cruisen door het regenwoud, mooi hier!
Na de lunch gaan we in een soort grote zwemband een stuk de rivier af (tubing) en ook hier is het genieten!
Tot slot een duik bij een waterval en moe maar zeer voldaan brengen we de nacht door in Raintree Lodge vlakbij Suva (de hoofdstad van de Fiji eilanden).
De derde dag is het dan eindelijk tijd om een officiele kava ceremony bij te wonen met de thief van een dorp, indrukwekkend!!
Kava is de landelijke drank en het heeft een spierverslappende werking als je er maar genoeg van drinkt.
Kava is namelijk gemaakt van een bepaalde soort wortels van bomen dat gemixt wordt met water, je begrijpt het al...dat spul is dus niet te zuipen haha!!
Na de ceremonie is het tijd om sieraden te maken, althans te proberen ;-)
Daarna rijden we naar mijn hoogtepunt van de tour. We bezoeken een basisschool!!
Alle kinderen poseren gewild, er wordt gezongen en gedanst en tot slot bedanken ze ons voor onze giften voor de school (zoals schriften, pennen enz.).
Daarna weer de bus in om na een wateractiviteit naar een prachtig mooi en nieuw backpackersresort (Volivolibeach genaamd) te rijden vlakbij het dorpje Rakiraki.
Daar verblijf ik een paar dagen extra met maar 5 andere mensen van de feejeebus, de rest is verder gegaan, luxe of niet!!
Ik ga alleen op onderzoek uit in het dorpje, echt geweldig!
Ik kijk mijn ogen uit en aaaaalllllll die mensen kijken ook hun ogen uit naar mij hahaha!!
Ben daar even snel een soort van internetcafe ingedoken (2 pc's ergens in een achterkamertje haha) en zweette peentjes.
In het resort veel in de zon gelegen, gesnorkelt en ook geprobeerd om te duiken (wat lukte!!! had ik dat eerder geweten :-( ik was gewoon niet goed ingelicht door die duikinstructeur bij de Whitsunday's #@#@#@#).
De laatste tourdag rijden we terug naar Nadi. Onderweg nemen we nog een modderbad en we gaan een hotspring in.
Ik overnacht samen met Lindy (een Australisch meisje waar ik de afgelopen dagen veel mee opgetrokken ben) in Nadi.

De volgende dag gaan we richting Denarau waar we op de ferry springen die ons naar het party eiland Beachcomber zal brengen :cool:
Dit eiland behoort tot de Mamanuca Islands en even verderop liggen The Yasawas.
Het "party-en" valt een beetje tegen maar de ervaring die je daar op doet om te slapen in een dorm met meer dan 120 bedden is wel heel kick!!!
De volgende dag spring ik alleen weer op de ferry om elke dag een ander island/resort aan te doen.
- Nabua Lodge: Nacula Island
- Sunrise lagoon resort: Nanuya Lailai Island
- Coconut Bay Resort: Naviti Island
- Manta Ray Island Resort: Nanuya Balavu
- Kuata Natural Resort: Kuata Island
- Bounty Island
(www.fiji.pacific-resorts.com)
Het is op de eilanden veeeeeel relaxen; zwemmen, zonnen, snorkelen, lekker eten, lezen, muziek luisteren, souvenirs kopen, socialisen met de plaatselijke bevolking, maar vooral NIKS doen.
Nou ja een beetje aan thuis denken dan...
want de laatste week krijg ik weer last van een uitslag en wil ik gewoon naar huis!!!
Ik vind het wel mooi geweest! De laatste 2 dagen breng ik nog door in Nadi en laat mijn haar daar invlechten door een Fijiaanse. Altijd al een keer gewild, maar ik vind het toch een beetje tegenvallen hihi.
Nou ja je kunt beter spijt hebben van dingen die je gedaan hebt, dan dingen die je had willen doen maar nooit gedaan hebt.
Zo met deze wijze woorden sluit ik af en laat ik mij in een taxi naar het vliegtuig brengen :D

VIANKA (thanks) weer voor het lezen en alle lieve berichtjes!
Vanuit Fiji een hele dikke knuffel en kus van Beccie

• 20 September 2007 - 08:37

Patricia:

hey lieverd!!!!
    klinkt geweldig joh!
    ik ben wel super benieuwd naar de foto`s ik heb geen idee wat ik me er bij moet voorstellen. (ondanks je verhaal!) hihien dan met een boot langs de 7 eilanden super zeg.

xxxxxxxx patje

• 20 September 2007 - 14:14

Demelsa:

Hi meisie!!!
    gaaf he!!! ben benieuwd of je die oooo zo leuke wandeling ook gaat doen :-P !!!!
    Geniet daar nog maar even van het warme weer, want hier wordt het steeds minder :-( !!!

kus demelsa

• 20 September 2007 - 20:04

Debbie:

Oh meissie wat doe je het toch allemaal goed.
    Ik wil je wel even zeggen dat ik super trots op je ben. Want ik doe het je niet na een jaar alleen weg van al je vrienden en familie.
    Je bent een toppertje!!!
    En probeer maar te genieten van de warmte hoor, want hier is het nu echt koud aan het worden. Het weekend wordt het wel weer mooi maar dat is alleen maar om het ons in te wrijven dat jij het daar zooooo warm hebt. Hiihih!!

En die dikke knuffel en kus krijg je nu niet. Je moet maar ff wachten want wil deze toch bewaren voor op Schiphol

Debbie

• 21 September 2007 - 05:48

Carola:

hoi wijfie,
    Wat klinkt dat toch gaaf allemaal! Ik dacht dat je da laatste twee weken ging relexen maar nee hoor! Jij gaat gewoon door met ontdekken! Super tof!

Geniet lekker van het mooie weer en de boottocht! Lijkt me echt heel gaaf!
    Zie je over twee weken.Joepie!!

Dikke kus

• 21 September 2007 - 11:02

Hannie:

Bula!!
    Nu niet meer met de camper maar met de feejeebus rond crossen...
    Die basisschool had ik ook wel willen zien... kreeg je nog geen kriebels?
    anders organiseer je gewoon ook 'n wateractiviteit als je last hebt van de hitte...
    heej meis bewaar de herinneringen in je hart...
    veel plezier op de boot!
    Dikke knuffel van Hannie die naar je uitkijkt!

• 21 September 2007 - 20:16

Lieke:

Hey Rebecca,

Wat een leuke verhalen weer. Ik liep nog wat achter en vond je wicked camper tour fantastisch om te lezen.

Heel veel plezier nog de laatste week/ dagen.

Groetjes Lieke

• 23 September 2007 - 09:02

Oom Theo:

lieve rebecca,
    zoals je wellicht weet ben ik weer thuis uit het ziekenhuis daar ben ik 14 dagen geweest.
    Ik heb evenwichtstoornis en daar is niets aan te doen. elke beweging en elke stap moet ik mij concentreren. Waardeloos!!!
    bedankt voor de massa foto's. als het zo door gaat moet ik nog een map kopen.
    lieve schat, geniet nog van de laatste weken.
    Dikke knuffel van
    Jouw Oom theo

• 26 September 2007 - 17:34

Kelney:

Leuk vehaal!! Wat gaat het toch weer hard hè! Je komt alweer over een paar weekies nr ons toe!! Yeeh! Veel plaezier en succes nog..
    dikke kus en knuffel terug!

• 26 September 2007 - 20:17

Mamsie:

Hey moppie

Nou het is wat, na al die maanden rondzwerven in Aussie. In out-back en down-town, verlaten gebieden en hele drukke steden. Heb je dit land,waar ik denk ik je hart aan hebt verpand, verlaten.
    En nu ben je aan het rondcruisen langs de yasawa eilanden. Echt vakantie. Geniet nog maar lekker van al dat moois daar op Fiji!!!
    Wat zal je straks een hoop te vertellen hebben!!ha, ha. Een heeeele winter lang, Heerlijk hoor!!!!!
    Zie er echt naar uit hoor lieverd!!!
    Nog een hele dikke knuffel en kus kus kus
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

P.s. Foto's waren weer prachtig, lachen die van de wicked camper. Late reactie vanwege mijn vakantie. Benieuwd weer naar de feejee foto's!! Tot gauw

• 27 September 2007 - 06:49

"Big" Bro:

Hoi "Sis"

Leuk dat je nog bij Jackie langs bent geweest in Perth !!!

Ik denk dat iedereen HelloGoodbye heeft gezien dat is gisteren weer begonnen op de NL TV. Dit is dat programma dat mensen zo'n camera onder der snuffert krijgen en een pottje gaan zitten janken bij afscheid en terug komsten op "Schiphol"

Tot Snel je "Bro"
    P.s. zit nu in Limbabwe (Limburg)

Vic

• 29 September 2007 - 12:15

Opa En Oma:

Lieve Rebecca

Wat is de tijd snel gegaan. En wat hebben wij mee mogen genieten, van je brieven en foto's. Dat zullen wij met ons allen heel erg missen!!!!
    We zijn apetrots wat jij allemaal hebt ondernomen. En dat het toch goed is gegaan.
    Wij kijken er naar uit dat je weer op Schiphol landt.
    Heeeeel veeel Liefs en een lieve kus aan onze kleindochter van ons

• 01 Oktober 2007 - 09:50

Demelsa:

Hey meisie!!!

wat onwijs gave foto's!!! en nu toch gedoken???!!!
    wat grappig ik had die zelfde tourguide henry, super grappig :-D maar ook super gay!!!
    Super jammer dat we dit avontuur niet nog samen hebben kunnen beleven :-(, maar goed!!!

tot vrijdag!!!!

kus demelsa

• 03 Oktober 2007 - 17:40

Wouter:

heeeey meisie je avontuur zit er bijna op he,had het je niet na gedaan hoor!!heb je af en toe nog proberen te bellen maar kom je niet aan de veren,heb nl 3 nummers van je.geniet nog ff van je tripje en laat maar wat van je horen zodra je terug bent!goede reis pas goed op jezelf he.dikke kus uit oldenzaal!

• 03 Oktober 2007 - 20:46

Mamsie:

Nou Lieverd, het laatste stukje van je Aussie avontuur is aangebroken!!!!
    Na Fiji (waar je weer prachtige foto's hebt gemaakt)zit je nu na heel wat vlieguurtjes inmiddels in Korea.
    En verblijf je 2 dagen en nachten in Seoel. Geniet van de tour daar en al die neon lichten en probeer je te redden met koreanen die geen engels praten!!
    Super, super knap van je hoor!!!
    Je bent echt een KANJER!!!
    Een hele goeie vlucht naar Amsterdam!!!
    Waar wij vrijdag op Schiphol zullen staan om je helemaal plat te knuffelen.
    LIEFS LIEFS, KNUFFEL KNUFFEL, KUS, KUS

• 05 Oktober 2007 - 09:06

Hannie En Carola:

hoi wijfie,
    De foto's zien er weer fantastisch uit!
    De verhalen horen we nog wel!
    Maar we zijn nu aan het voorbereiden op je terugkomst! jaja, want dat laten we niet zomaar voorbij gaan?hihi.
    Tot zo!
    Dikke kus van je meiden

• 05 Oktober 2007 - 09:17

Debbie:

En nu.... zijn het de laatste uurtjes aftellen. Hihihihhi
    Vind het zo cool dat je terug komt!!!

Knuffel knuffel knuffel

• 06 Oktober 2007 - 16:05

Daphne :

En toen was het avontuur voorbij..kom je snel een keer opzoeken, maar gister moest ik oppassen! XXXXXXXXXX